HAKKINDA
DEĞERLER EĞİTİMİNDE MASALLARIN ETKİN KULLANIMI İÇİN
“EBA BİR MASAL ANLAT BANA,
İÇİNDE DEĞERLERİM OLSUN”
E-İÇERİK PROJESİ
PROJENİN AMACI ve GEREKÇESİ:
Eğlendirmek ve hoşça vakit geçirmek için kullanılan masalların eğitici yönlerinin olduğu bilinmektedir. Bu açıdan masal, “terbiye ve ahlâka faydalı, yararlı hikâye”(1) şeklinde tanımlanmaktadır. Masallar en acı dersi bile tatlandırarak verdiğinden, örnek davranışların insan bilincine aktarılıp yerleştirilmesinde yardımcı olacak eğitim aracı olarak görülmektedir. Özellikle sonu mutlu biten masalların çocukların gelişmesinde, kendilerini keşfetmelerinde, dünyaya umutla bakmalarında, onlara iyi ve doğru değerlerin öğretilmesinde önemi büyüktür. Dürüstlük, sabır, adalet, eşitlik, bağlılık gibi evrensel değerler en güzel kendilerini masallarda dile getirirler. Bu yönleriyle masallar yüzlerce yıllık deneyimlerden süzülüp gelen eşsiz eğiticiler2 olarak görülmektedir. Bu nedenle masalların çocuklar, gençler hatta yetişkinlerin eğitimindeki etkileri daha 1400’lü yıllarda keşfedilmiştir(3)
Eğitimde FATİH Projesinin içerik ayağını oluşturan Eğitim Bilişim Ağı (www.eba.gov.tr), Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü tarafından yürütülen çevrimiçi bir sosyal eğitim platformudur. Bu platformun amacı; okulda, evde, kısacası ihtiyaç duyulan her yerde bilgi teknolojileri araçlarını kullanarak etkili materyal kullanımını destekleyip teknolojinin eğitime entegrasyonunu sağlamaktır. EBA, sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve doğru e-içerikler sunmak için oluşturulup geliştirilmeye devam etmektedir. (4)
EBA ses modülünde yer alan masallar çocuklarımızın güvenli ortamda masal dinlemelerini sağlamak için çok önemli bir fırsattır. Çalışmamıza esas olmak üzere yaptığımız araştırma sonucuna göre, EBA ses modülünde 2012 yılından beri yer alan masallar okul öncesi öğretmenleri ve sınıf öğretmenleri tarafından bilinmemektedir. Bu durum bizim güvenilir ortamda sunulan bu masallardan tüm öğretmenlerimizin ve tüm çocuklarımızın faydalanmasını sağlamak için “EBA Bir Masal Anlat Bana İçinde Değerlerim Olsun” projesi hayata geçirilecektir.
PROJENİN AMAÇLARI
Projenin amacı, okul öncesi ve ilkokul 1. Sınıfta Değerler eğitiminde kullanılmak üzere çocuklarımız için güvenilir bir ortam olan EBA’da sunulan masallardan tüm öğretmenlerimizin ve tüm çocuklarımızın faydalanmasını sağlamaktır. Bunun için;
- Dünyanın en büyük eğitim sitesi haline gelen EBA portalı ve bilişim teknolojileri alanında gerçekleştirilen yenilikçi uygulamalardan okul öncesi öğrencilerin yarar sağlaması,
- Değerler eğitiminde kullanılmak üzere EBA’da yer alan sesli masalların değerlere göre tasnif etmek.
- Tasnif edilen masalların bulunduğu e-içerik sayfası oluşturmak.
- Masalların eğitimde kullanılmasına yönelik Okul öncesi ve 1. Sınıf düzeyindeki eğitim veren öğretmenlere yönelik uzaktan eğitim faaliyetleri düzenlemek.
- Okul öncesi ve 1. Sınıf düzeyindeki eğitim veren öğretmenlere ebamasal eportalı hakkında tanıtım faaliyetleri düzenlemek.
- Yapılan çalışmanın sonuçlarının yaygınlaştırılması, ilgili birimlerle paylaşılması,
PROJE YÜRÜTME EKİBİ
- Abdullah GÜRBÜZ (İl Milli Eğitim Müdür Yardımcısı)
- Mürsel TAŞÇI (Fatih Projesi Tokat Koordinatörü)
- İsa DEMİR ( Sınıf Öğretmeni- Fatih Projesi Eğitmeni)
- İbrahim ÖZKAL (BT Öğretmeni - Fatih Projesi Eğitmeni
- Nida Yıldız TAŞÇI (Okul Öncesi Öğretmeni)
- Mevlüt DUYAR ( Türkçe Öğretmeni)
PROJE FAALİYETLERİ:
Proje etkinlikleri ile proje süresince okul öncesi ve ilkokul 1. Sınıfta Değerler eğitiminde kullanılmak üzere çocuklarımız için güvenilir bir ortam olan EBA’da sunulan masallardan tüm öğretmenlerimizin ve tüm çocuklarımızın faydalanmasını sağlamak için farkındalık yaratılacaktır. Yürütülmesi öngörülen temel etkinlikler şunlardır:
1. Çalışma öncesi araştırma için anket uygulaması ve değerlendirme
2. Çalışma Takvimi ve Proje Ekibinin belirlenmesi
3. EBA’da yer alan masalların değerlere göre tasnifi
4. EBA Masallar Portalının Hazırlanması
5. EBA Masallar Portalının Tanıtım/Yaygınlaştırma çalışmaları
6. Son test uygulaması ve değerlendirme çalışmaları.
PROJE FAALİYET TAKVİMİ
Faaliyet |
Takvim (Ay) |
- Proje ön araştırması ve değerlendirme
|
11-15 Eylül 2017 |
- Çalışma Takvimi ve Proje Ekibinin belirlenmesi
|
18-20 Eylül 2017 |
- EBA’da yer alan masalların değerlere göre tasnifi
|
25-29 Eylül 2017 |
- EBA Masallar Portalının Hazırlanması
|
25 Eylül – 5 Ekim 2017 |
- EBA Masallar Portalının Tanıtım/Yaygınlaştırma çalışmaları
|
5-15 Ekim - 2017 |
- Son test uygulaması ve değerlendirme
|
15-20 Ekim 2017 |
KAYNAKÇA:
1 -AKKOYUNLU, Ziyat, “Binbir Gece Masallarının Türk Masallarına Tesiri”, http://pauegitimdergi.pau.edu.tr/Makaleler/960299227_BiNBiR%20GECE%20MASALLARININ%20T%c3%9cRK%20MASALLARINA%20TES%c4%b0R%c4%b0.pdf, (Erişim Tarihi: 02. Mayıs 2012).
2- ALAN, Roger, The Arabic Novel, New York, 1995. BAKAN, Semra, “Kelile ve Dimne’de Yer Alan Masalların Dinî ve Ahlâkî Eğitime Katkıları”,
3- Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum, 2006
4- http://fatihprojesi.meb.gov.tr/icerik/ (Erişim Tarihi: 18 Eylül 2017).