TOKAT İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

Gören Duyan EBA Projesi

Akranlarıyla aynı sınavlara tabi tutulan işitme ve görme engelli bireylere akademik destek sağlamak amacıyla bu proje hayata geçirilmiştir. Uygulamayla, EBA’da yer alan ders anlatım videoları işaret dili ile yeniden anlatılarak işitme engelliler için yeni ders destek materyali oluşturulmuştur. Aynı şekilde görme engelli bireyler için de onlara özel Braille alfabesiyle EBA Dokunsal Kataloğu oluşturulmuştur. Bu çalışmayla, dünyanın en büyük eğitim portalı EBA’dan, özel çocukların da en üst düzeyde faydalanmış, özel çocuklara özel materyaller tasarlanmıştır.
Gören Duyan EBA Projesi

     Projenin Amaç ve Hedefleri

        Projenin Amacı

           Projemizle, ilimizden yola çıkarak ülkemizde görme ve işitme gereksinimi bulunan öğrencilerin kullanacağı e-materyallerin hazırlanması,   bu materyallerle TEOG sınavına katılacak özel öğrencilerin fırsat eşitsizliğinin ortadan kaldırılması, bilişim ortamında hazırlanan içeriklerin EBA portalı ile ilişkilendirilmesi geniş kitlelere ulaştırılması amaçlanmıştır.

               Projenim Hedefleri

1.  Dünyanın en büyük eğitim sitesi haline gelen EBA portalı ve bilişim teknolojileri alanında gerçekleştirilen yenilikçi uygulamalardan görme ve işitme gereksinimi bulunan öğrencilerimizin yarar sağlaması,

2.  Görme ve İşitme gereksinimi bulunan öğrencilerimizin güncel bilişim teknolojilerinden yarar sağlaması ve bu teknolojilere erişimde yaşanan zorlukların ortadan kaldırılması,

3.  Öncelikli olarak Orta Öğretme Geçiş Sınavına (TEOG) hazırlanan görme ve işitme engelli öğrencilerin engeli olmayan diğer akranlarıyla arasındaki fırsat eşitsizliğini ortadan kaldırılması amacıyla onlara özel e-materyallerin (video, haber, görsel, kitap…) hazırlanması, EBA portalına yüklenmesi,

4.  Görme ve işitme engelli bireylerin kullanabileceği güncel bilişim teknolojileri hakkında öğretmenlere, öğrencilere, okul yönetimlerine bilgilendirme çalışmalarının yapılması,

5.  Görme ve işitme engelli bireylerin bilişim ortamında hazırlanan eğitim materyallerine erişimi ve yararlanması sürecinde yaşadıkları sorunların ortaya konulması ve bu sorunlara çözüm önerileri oluşturulması,

6.  Engelsiz bilgi ve iletişim teknolojileri ve sistemlerinin tasarımı, geliştirilmesi aşamalarında bir araya gelen yenilikçi öğretmenler arasında sinerji oluşturulmasıdır.

          Çalışmanın Uygulanması

Görme ve işitme gereksinimi bulunan öğrencilerimizin BT teknolojilerine erişimde karşılaştığı zorlukları ayrı ayrı inceledik ve uygulamalarımızı iki başlık altında değerlendirdik. 

İşitme Gereksinimi Bulunan Öğrenciler İçin Uygulamalar:

Okulda işlenen konuları tekrar etmek isteyen veya çeşitli sebeplerle okula devam edemeyen öğrenciler EBA’daki videolara kolaylıkla ulaşabilir, destek alabilirler. Ancak işitme engelli öğrencilerin EBA portalında bulunan TEOG videolarından ne derecede faydalanıyorlar? Bu sorunun cevabını bulmak amacıyla BT araçlarını kulanım düzeylerinin belirlenmesi ve EBA sitesine erişimde yaşanan sorunların tespit edilmesi amacıyla ön test uyguladık. Sonuçlar ışığında projeye destek sağlayacak kişilerin tespiti amacıyla tanıtım toplantısı gerçekleştirdik. Tanıtım faaliyetleri ile proje ekibimizi oluşturduk. Proje ekibimize alanında uzman İşaret Dili öğretmenimizi dâhil ettik. İlk olarak deneme çekimleri ile başladık, çalışma yöntemimizi belirledik.

27-07-2018 27-07-2018

 

İşaret dili desteğini videolara eklemek için projeksiyon perdesine yeşil perde gerdik ve beyazlıkları kapattık. Yeşil perdenin karşısına bir kamera yerleştirdik. Sonuç olarak kendi imkânlarımızla bir çekim ortamı oluşturduk.  Çekimleri bu düzenek ile gerçekleştirdik. Bilgisayar ortamında, özel programlarla arka planda bulunan yeşil ekranı kaldırdık, ders videolarının alt kısmına işaret dili desteğini ekledik.

27-07-2018 27-07-2018 27-07-2018
27-07-2018 27-07-2018 27-07-2018

              Bu sayede Türkçe, Matematik, Fen Bilgisi, Din Kültürü, Sosyal Bilgiler ve Rehberlik alanında 51 TEOG videosuna işaret dili desteği ekledik. Ayrıca “Milli İrade, Milli Para” konulu kamu spotu hazırladık. Bu videoları EBA portalına yükledik, herkesin kullanımına sunduk. Elimizde basılı bir arşiv oluşması amacıyla bu videoları “İşaret Dili Destekli TEOG Videoları” isimli DVD’de topladık.

27-07-2018 27-07-2018

Görme Yetersizliği Bulunan Öğrenciler:

Görme engelli öğrencilerimiz için EBA sitesinde bulunan ders videolarına daha kolay ulaşmaları, Braille alfabesini teknoloji ile aynı alanda kullanma düşüncesiyle “EBA Dokunsal Kataloğunu” oluşturduk. Bu kataloğu görme engelli bireyler için içerik dizini gibi düşünebilirsiniz. Kataloğun sol tarafında hem Braille alfabesi hem de düz yazı ile yazılmış alanlar bulunmaktadır. Sayfanın sağ tarafında ise kare ile çevrelenmiş ders içeriğine yönlendiren derslerin QR Kodu bulunmaktadır. Görme engelli birey parmakları ile Braille alfabesini okuyor, sol tarafta kare ile çevrelenmiş barkod okuyucusunu taratarak ilgili videonun sesine hazırlamış olduğumuz android uygulama ile otomatik olarak yönlendiriliyor. Böylece katalogdan istediği dersi bireysel cep telefonu ve tabletten taratarak dersin ses dosyasına ulaşmış oluyor.

27-07-2018 27-07-2018 27-07-2018
27-07-2018 27-07-2018 27-07-2018

        Sonuçlar

Öğrencilere Sağlanan Katkılar

  • Görme gereksinimi bulunan öğrencilerimiz hem EBA sitesinden hem de oluşturduğumuz DVD’den rahatlıkla işaret dili destekli videolara ulaşıp zaman ve mekân sınırı tanımadan derslerine çalışmaktadır. Bu videolar ile görme engelli öğrencilerimizin sınıf geçme başarı ortalamalarının yükseldiği tespit edilmiştir.
  • İşitme gereksinimi bulunan öğrencilerimiz dokunsal katalogla eğlenceli bir şekilde derslerini teknoloji yardımıyla kendi materyallerini bireysel olarak dinlemekteler.

Velilere ve Öğretmenlere Sağlanan Katkı

  • Özel gereksinimi bulunan öğrencilerimizin aileleriyle yapılan görüşmeler sonucunda, öğrencilerin ders sonralarında da bu materyalleri kullanmaya devam ettiği sonucu ortaya çıkmıştır. Özel öğrenim alanında gerçekleştirdiğimiz bu çalışmayla artık veliler, öğrencilerin BT araçlarını daha hızlı ve eğlenceli şekilde kullandıklarını ifade ettiler.
  • Özel öğretim öğretmenlerimizle gerçekleştirdiğimiz görüşmelerde öğrencilerin materyalleri eğlenceli şekilde kullandıklarını belirttiler. Bu materyallerin diğer illerdeki kurumlarda da kullanılmasının öğrenciler açısından faydalı olacağını söylediler.

 

Diğer Paydaşlara Sağlanan Katkı

  • Diğer paydaşlar açısından sağladığımız en önemli katkı farklı illerle yaptığımız bu çalışmaları geliştirmemizdir. “Eğitimde Fatih Projesi Teknoloji Zirvesi” ve “EBA Değerlendirme Toplantısı”nda projemizi tanıttık ve benzer çalışmalar yürüten illerle ortaklaşa çalışmalar gerçekleştirdik.

Hedeflere Ulaşma Düzeyi

  • Özel öğrencilerimiz artık TEOG sınavına hazırlanırken tek bir kaynaktan ders materyallerine ulaşmaktadırlar. Çalışma sonucunda uyguladığımız son testte öğrencilerin %97,3 oranında artık EBA sitesini bildikleri ortaya çıkmıştır. Öğrenciler ödev ve araştırma yaparken %92 oranında EBA sitesinden faydalandıkları, artık EBA sitesine %83,5 oranında kolaylıkla ulaştıklarını belirtmişlerdir.  İnternet üzerinden videolara ve ses dosyalarına  %96,7 gibi büyük bir oranda ulaştıklarını ifade etmişlerdir. Bu sonuçlar ile çalışmalarımız olumlu yönde öğrencilerimize katkı sağlamıştır.

 



Yeşilırmak Mah. Mehmet Şahin Bulvarı No38 TOKAT - (0356) 214 10 17

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.