TOKAT İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

Zorbalıkla Bilinçli Mücadele Projesi

Çocukların yaşadığı akran zorbalığı ve uygulanan müdahale yöntemleri çocuğun sosyal gelişimi açısından önemlidir. Çocuğun, ailesinden sonra sosyal hayatı ve sosyal ilişkileri öğrendiği en önemli çevrelerden birisi okuldur. Çocuklar okul öncesi eğitime başlamaları ile beraber akran ilişkilerini deneyimlemeye de başlarlar. Akran ilişkileri, bireyin bireysel isteklerini, sosyal bir ortamda nasıl yöneteceği ile ilgili olarak çocuğa zengin yaşantılar sunar. Erken dönemdeki akran ilişkileri, sosyal etkileşim ve ilişkilere yön vermenin yanında aynı zamanda bireyin ileriki yaşamında sosyal-duygusal ilişkilerine de etki edebilmektedir.
Zorbalıkla Bilinçli Mücadele Projesi

Çocukların yaşadığı akran zorbalığı ve uygulanan müdahale yöntemleri çocuğun sosyal gelişimi açısından önemlidir. Çocuğun, ailesinden sonra sosyal hayatı ve sosyal ilişkileri öğrendiği en önemli çevrelerden birisi okuldur. Çocuklar okul öncesi eğitime başlamaları ile beraber akran ilişkilerini deneyimlemeye de başlarlar. Akran ilişkileri, bireyin bireysel isteklerini, sosyal bir ortamda nasıl yöneteceği ile ilgili olarak çocuğa zengin yaşantılar sunar. Erken dönemdeki akran ilişkileri, sosyal etkileşim ve ilişkilere yön vermenin yanında aynı zamanda bireyin ileriki yaşamında sosyal-duygusal ilişkilerine de etki edebilmektedir. Çocukların okula uyum süreçlerinin kolaylaşması ve gelişimlerin desteklenmesi başta sınıf ortamı olmak üzere eğitsel çevrelerindeki güvenlik ve konforlarına bağlıdır. Uysal ve Akman (2015), sınıf ortamına uyum sağlayan çocukların öğretmenlerinden olumlu dönütleri daha fazla aldıklarını ve arkadaşları tarafından daha fazla kabul gördüğünü ifade etmişlerdir. Çocuğun okuldaki güven ve emniyet duygularını zayıflatan ve bu nedenle uyum ve ilerlemeyi bozan faktörlerden biri de bir ölçüde sınıf arkadaşları tarafından mağdur edilmektir. Düzenli olarak alay edilme ya da saldırıya uğrayan çocuk, okulu tehditkâr bir yer olarak algılayabilir ve dolayısıyla okula karşı olumsuz tutum ve duygular besleyerek zamanla okuldan çekilme davranışı gösterebilir (Kochenderfer ve Ladd, 1996). Çocuğun okul yıllarında yaşayacağı bu olumsuz akran ilişkileri, çocuğun gelecek yaşamında akademik ve sosyal-duygusal gelişimine zarar verebilmektedir. Öğrencilerin akran ilişkilerinin şekillenmesinde en büyük pay  öğretmenlere düşmektedir. Huesmann ve Eron (1984) öğretmenlerin rolünü, zorbanın, kurbana yönelik davranışı sonucunda tepki almadığında bu durumun izleyenler ve zorba için pekiştirme anlamına geleceğini ifade ederek belirtmiştir (akt. Kartal, 2009). Öğretmenin vereceği tepkiler ve uygulayacağı stratejiler zorbalığı engelleyebileceği gibi zorbalığın pekişmesine de neden olabilir. Dolayısıyla zorbalığa karşı öğretmenin tutumu, izlediği strateji ve müdahale yolları zorbalığın engellenmesi ve tekrarlanabilirliğinin engellenmesi açısından önemlidir. Verimli bir eğitim öğretim atmosferi oluşturabilmek için, öğretmenlerin çocuklar arasındaki ilişkileri anlamaları ve akran ilişkilerini göz önünde bulundurarak stratejiler geliştirmeleri önem gerektirmektedir.

Bu kapsamda projemiz ile il merkezinde zorbalık olaylarının en yoğun olarak yaşandığı 4 okul Tokat İl Miili Eğitim Müdürlüğü konsorsiyumunda bir araya geldi. Zorbalık gibi yaygın bir konuya daha fazla okuldan katılımcı ile çözüm aranmaya çalışılacak olması sorunun il merkezi çapında çözümünde de artılar sağlayacaktır.

Okullarda öğretmen ve kurumsal yeterliliklerin arttırılması yoluyla, zorbalık vakalarını en asgari seviyeye indirilmesi hedeflenmektedir. Okulların daha huzurlu ve güvenli mekanlar haline getirilmesi, zorbalık sebebiyle yapılan devamsızlıkların azaltılması, okulların problemlerle baş edebilme kapasitelerinin arttırılarak kurumsal marka değerlerinin geliştirilmesi, Avrupa boyutunda farklı uygulamaların incelenebilmesi, öğretmen ve idarecilerin zorbalık hakkındaki bilgi ve uygulama eksikliğinin giderilme zorunluluğu gibi  ihtiyaçlardan dolayı kendini alanda kanıtlamış bir kurs merkezinden kurs almayı da içeren bir proje yapılmaya karar verilmiştir.

Belirlenen ihtiyaçların giderilmesi ve öğretmenlerin zorbalık hakkındaki bilimsel ve pedagojik bilgilerinin arttırılması için Italya ´daki “Europa for All” kurs merkezinden 7 günlük bir kurs alınması planlanmaktadır. Alınacak kursun içeriğinde yer alan 

. Zorbalığın ve türlerinin tasnifi

• Takım çalışmaları egzersizleri

• Zorbalık ve siber zorbalığın nasıl anlaşılabileceği

• Okullardaki çok-kültürlülükten kaynaklanan zorbalık olaylarına pratik çözümler

• Zorbalığın psikolojik boyutları

• Zorbalık kurban ve uygulayıcılarının stereotip örnekleri gibi konuları ile zorbalık konusunun derinlemesine bilinmesi, kurumların zorbalığa karşı önlemler alabilme, ve zorbalıkla baş edilebilme konusundaki yetkinliklerinin artacağına inanmaktayız.

Yapılacak kurs faaliyetine kurumlarına temsilen her kurumdan 4 katılımcı katılacaktır. Belirlenen seçim kriterleri ve takvimine göre kurumlar şeffaflıkla katılımcılarını belirlemek durumundadır.

Projenin yürütülme aşamaları için ekipler oluşturulacak olması ve katılımcılarla öğrenme sözleşmesi imzalanması, faaliyet ve yaygınlaştırma planlarının hazırlanmış olması projenin daha verimli yürütülebilmesini mümkün kılacaktır.

Hareketlilik faaliyeti kapsamında planladığımız kurs sonunda katılımcılarda aşağıdaki oluşmasını hedeflemekteyiz ;

- sosyal sorunlara, öğrencilerinin sorunlarına daha duyarlı hale gelmesi

- zorbalık kavramı ile ilgili pedegojik bilgiyle donatılması

-- Avrupalılık bilincinin gelişmesi

-Avrupa’daki yaşam ve çalışma fırsatlarının tanıyarak vizyonun gelişmesi

- Kendini yenilemek için çalışmaya devam etmesi .

 

Yeşilırmak Mah. Mehmet Şahin Bulvarı No38 TOKAT - (0356) 214 10 17

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.